+31611888866 fokko@fokkotimmer.nl

Voor mij is het jezelf durven zijn, oprecht zijn, aangeven dat je iets niet weet, kent of snapt. Toon emotie, durf je gevoel te delen met een ander. Jezelf openstellen voor de ander, het leven, het onbekende. Risico’s durven nemen, vol passie leven en compassie voor jezelf en de ander hebben.

De enige termen die ik nu nog lees over de betekenis van dit woord zijn; een kwetsbaar product is iets dat snel schade op kan lopen, breekbaar is. En juist een kwetsbaar mens is gevoelig juist niet zwak of broos zoals dat vaak wordt gezien.

Je mond houden

Naar mijn mening is kwetsbaarheid onlosmakelijk verbonden met authenticiteit. Problemen binnen het MT, in de bedrijfscultuur, bij leiderschap kunnen voor een groot deel toegekend worden aan een gebrek van kwetsbaarheid. Niet echt willen zijn, altijd maar die rol spelen. Geen basis van vertrouwen hebben. Een voorbeeld hiervan is het MT van een middelgroot kantoor, met een directie van vijf personen waar tot nu toe één leider werd ‘toegelaten’. Een leider met erg sturend leiderschap. De andere vier directieleden durfden niet echt te zeggen wat zij dachten of voelden. “De werknemers moeten gewoon hun werk uitvoeren en verder hun mond houden”. Groei stagneert, gebrek aan innovatie en creativiteit binnen de organisatie. Cultuurproblemen organisatie breed. Bijna niemand durft zich kwetsbaar op te stellen en te gaan staan voor zijn mening. Want jouw mening doet er toe, jij doet er toe! Neem het risico om de wind te laten draaien! Toon lef en moed!

Trainen alleen op vaardigheden werkt niet

Sinds ik trainer / coach / veranderaar ben probeer ik mijn klanten en deelnemers in trainingen de volgende boodschap mee te geven; stel jezelf kwetsbaar op, durf écht te zijn en luister vooral goed naar de ander. Het kwetsbaar op durven stellen kan alleen als je echt meent. Niet als je het als verkoopmethode, truc zo je wilt, probeert in te zetten. Daar prikt de ander zo doorheen. Alleen oprechtheid telt. Ik kan je alleen maar uitnodigen om dit gevoel te gaan ervaren. Het zet deuren open naar jezelf, de ander, in samenwerkingen, in klantcontact en gewoon in het leven. Toon moed en lef en durf de stap te maken!

Want als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. En als dat wat je nu krijgt niet meer voldoende is dan zul je anders moeten doen… Eng? Nee hoor…