+31611888866 fokko@fokkotimmer.nl

Is uw bedrijf future-proof?

Is uw bedrijf future-proof?

Uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek dat door Synpact | De Week van de Ondernemer in samenwerking met Markteffect is gehouden onder 50.000 MKB-ondernemers, blijkt dat 76% van de ondernemers in 2016 aan de slag moet met het vernieuwen van hun huidige business model. Bovendien geeft 71% aan dat zij een nieuw product of dienst willen ontwikkelen. Doel van het onderzoek is het in kaart brengen wat ondernemers als grootste uitdaging zien voor 2016 en waar zij in 2016 tijd en geld in gaan steken. Het onderzoek werd deze week tijdens de Week van de Ondernemer Amsterdam gepresenteerd.

Top-5 Uitdagingen voor 2016

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de noodzaak voor vernieuwing en innovatie bij driekwart van de ondernemers speelt. De Top-5 van uitdagingen voor de toekomst van hun bedrijf liggen in het MKB met name op het gebied van:

  • (#1) Strategie van het bedrijf (45%)
  • (#2) Innovatie van producten & diensten (34%)
  • (#3) Kwaliteit van het team (33%)
  • (#4) Sales & Marketing beleid (28%)
  • (#5) Technologische ontwikkelingen (26%)

Op het gebied van strategie denken de ondernemers met name aan het vernieuwen van hun business model, het innoveren van producten en diensten en keuzes maken om bepaalde dingen juist niet meer te doen. De nieuwe technologische ontwikkelingen en de internettechnologie blijken duidelijke drivers om te innoveren. 74% van de ondervraagden geeft aan dat zij internettechnologie willen omarmen voor vernieuwing van producten en diensten. Ook gaan ondernemers aandacht besteden aan hun team. Van belang daarbij is het motiveren van hun huidige team, het ontwikkelen van hun eigen leiderschap en de organisatiestructuur beter opzetten.

Knelpunt? Tijd vrijmaken voor strategie

Het nummer 1 knelpunt voor het realiseren van hun plannen voor 2016 is “tijd vrijmaken voor strategieontwikkelingen”. De waan van de dag wint het toch vaak van tijd nemen om na te denken over de toekomst van de organisatie. Vaak wordt er daarom meer aandacht aan sales en marketing besteed, puur omdat dit direct resultaat oplevert.

Meer informatie

> kennismaken
> wat doet Fokko Timmer?
> wat is uw uitdaging?
> resultaten
> sparren…

Contact

Fokko Timmer
Rondehoep Oost 12-B
1191 KB OUDERKERK AAN DE AMSTEL
[t] 0611 88 88 66
[e] fokko@fokkotimmer.nl
[b] NL44INGB0669068756
KvK Amsterdam, nr. 123466

Fokko Timmer
Copy Fokko Timmer2017

Als je doet wat je deed…

En als de resultaten niet meer naar tevredenheid zijn (omdat er hogere ambities zijn of omdat er urgentie is) dan zal het dus anders moeten. En dat is uit de comfort-zone stappen, het lef hebben om het roer om te gooien… Om anders te krijgen, iets wat wél naar tevredenheid is!

In sales gaat altijd om resultaat. Maar dat bereik je vaak niet omdat (sales)mensen in patronen bewegen. Om anders te krijgen zul je die patronen moeten vinden en doorbreken; de oorzaak aanpakken. Door onder andere heldere en relevante doelen te stellen en het handelen daarop af te stemmen. Gewoon doen. Gewoon goed doen. En ALTIJD streven naar beter…

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Als je recht op je doel af wil gaan dan gaat het om de kern. Dat is niet altijd makkelijk maar wel heel belangrijk. Ik help je om moeilijke dingen makkelijk te maken, om focus aan te brengen. De basis van mijn Sales Acceleratie programma…

Ik ben fan van plannen op één A4 in duidelijke, gewone (Jip & Janneke) taal. En nog beter is het om te visualiseren. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden en helpt om de hoofdlijn te vinden en vast te houden. Richt je vooral op datgene waar je goed in bent. Dat zorgt voor een positieve insteek, want je werkt vanuit je kracht. 

Vele bedrijven hebben mij ingezet om fundamentele verandering naar blijvend verkoopsucces te realiseren. In mijn rol als (sales)trainer, als coach of als interimmer.

Als je denkt dat ik jou of jouw bedrijf kan versterken ga ik graag eens met je in gesprek. De eerste sessie doe ik graag op mijn rekening, zonder verplichtingen.  Bel me gerust op 0611-888866 of stuur me een bericht (via LinkedIn of naar fokko@fokkotimmer.nl

Kwetsbaar opstellen vereist LEF !

Voor mij is het jezelf durven zijn, oprecht zijn, aangeven dat je iets niet weet, kent of snapt. Toon emotie, durf je gevoel te delen met een ander. Jezelf openstellen voor de ander, het leven, het onbekende. Risico’s durven nemen, vol passie leven en compassie voor jezelf en de ander hebben.

De enige termen die ik nu nog lees over de betekenis van dit woord zijn; een kwetsbaar product is iets dat snel schade op kan lopen, breekbaar is. En juist een kwetsbaar mens is gevoelig juist niet zwak of broos zoals dat vaak wordt gezien.

Je mond houden

Naar mijn mening is kwetsbaarheid onlosmakelijk verbonden met authenticiteit. Problemen binnen het MT, in de bedrijfscultuur, bij leiderschap kunnen voor een groot deel toegekend worden aan een gebrek van kwetsbaarheid. Niet echt willen zijn, altijd maar die rol spelen. Geen basis van vertrouwen hebben. Een voorbeeld hiervan is het MT van een middelgroot kantoor, met een directie van vijf personen waar tot nu toe één leider werd ‘toegelaten’. Een leider met erg sturend leiderschap. De andere vier directieleden durfden niet echt te zeggen wat zij dachten of voelden. “De werknemers moeten gewoon hun werk uitvoeren en verder hun mond houden”. Groei stagneert, gebrek aan innovatie en creativiteit binnen de organisatie. Cultuurproblemen organisatie breed. Bijna niemand durft zich kwetsbaar op te stellen en te gaan staan voor zijn mening. Want jouw mening doet er toe, jij doet er toe! Neem het risico om de wind te laten draaien! Toon lef en moed!

Trainen alleen op vaardigheden werkt niet

Sinds ik trainer / coach / veranderaar ben probeer ik mijn klanten en deelnemers in trainingen de volgende boodschap mee te geven; stel jezelf kwetsbaar op, durf écht te zijn en luister vooral goed naar de ander. Het kwetsbaar op durven stellen kan alleen als je echt meent. Niet als je het als verkoopmethode, truc zo je wilt, probeert in te zetten. Daar prikt de ander zo doorheen. Alleen oprechtheid telt. Ik kan je alleen maar uitnodigen om dit gevoel te gaan ervaren. Het zet deuren open naar jezelf, de ander, in samenwerkingen, in klantcontact en gewoon in het leven. Toon moed en lef en durf de stap te maken!

Want als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. En als dat wat je nu krijgt niet meer voldoende is dan zul je anders moeten doen… Eng? Nee hoor…